21 oktober 2021: Een workshop op de kinderboerderij

Op donderdagmiddag 21-10-2021 hebben we een kleine workshop gegeven. De kinderen begonnen met een film van De Bij en Wij. Daarna werden er 3 groepen gemaakt en gingen de kids vol overgave aan de slag met de opdrachten.

Rob van Hernen gaf een mooie opdracht voor de kinderen om te vlechten. Hij had het slimme idee om in plaats van een spleut balen touw te gebruiken. De kinderen gingen hier perfect mee om en binnen de kortste tijd hadden ze 1 meter gemaakt voor een rand van een korf.

Jan Eppinga ging samen met de kinderen kaarsjes rollen en was gieten in de mallen. Dit was een echte uitdaging voor de kids, wie maakt de mooiste kaars.

Jan Mulder heeft aan de hand van onze mooie demokast het verhaal van de bij vertelt en buiten ook nog even met de beroker geoefend met de kids.

Alweer een geslaagde middag voor de kinderen.

11 oktober 2021: School bezoek met de demo kast

Op maandag 11 oktober om 13.00 uur waren we dit keer bij De Bron in Harderwijk een basisschool aldaar.

Voor groep 4 zouden we een verhaaltje te vertellen over de Honing bij. Na het filmpje van de “Bij En Wij “lieten we ze eerst onze demo-kast zien. Deze kast laat het echte leven van een bijenvolk in fotovorm zien. De kids vonden het best spannend, ook al waren er geen echte bijen in de kast aanwezig.

Eigenlijk vonden ze het veel leuker dan echte bijen want nu konden ze een raampje uit de kast halen zonder gestoken te worden. We hadden ook een paar echte raampjes meegenomen om het echte was gevoel te krijgen.

Daarna wat vragen van de kids .

Vragen:

Antwoorden van de Kids:

Hoe doen de bijen hun behoefte?

Ze poepen netjes buiten

Wat moet je doen als je gestoken wordt?

Heel hard huilen want het doet heel zeer.

Hoelang duurt het voor een bij kan vliegen?

Na 1 jaar in de kast kunnen ze vliegen.

Is de koningin is de baas in de kast?

Nee hoor de koning is de baas, want dat is hier ook zo.

Na afloop van dit alles hebben we nog rolkaarsjes gemaakt en dat was wel een hoogte punt. Helemaal zelf gemaakt en zo trots als een pauw namen ze hem mee naar huis en ‘s avonds kreeg ik een appje van één van de kids: “HET KAARSJE DOET HET”